Titre : | Druga natura / Seconde nature |
Auteurs : | Mathilde Papapietro, Auteur |
Type de document : | texte imprimé |
Editeur : | Torun : Galeria sztuki Wozownia, 2016 |
ISBN/ISSN/EAN : | 978-83-63211-60-8 |
Format : | 64 p. / ill. en coul., couv. ill. en coul. / 22 cm |
Langues: | Français ; Polonais |
Index. décimale : | 700 (Les arts. Beaux arts et arts décoratifs) |
Catégories : | |
Résumé : |
"Wystawa Druga natura / Seconde Nature podsumowuje dotychczasową twórczość Mathilde Papapietro – francuskiej artystki urodzonej w 1967 roku w Carpentras, a od 1997 roku mieszkającej w Polsce. Jej działalność koncentruje się wokół szeroko rozumianej grafiki, instalacji, obiektu i fotografii, a głównym tematem, który podejmuje jest roślina i proces jej artystycznego zapisu.
Wystawa Mathilde Papapietro ma rys retrospektywny, ale jest również szczególną przestrzenią „kontemplacji natury” – subtelną, wyrafinowaną i nowoczesną. Zaprezentuje prace graficzne i fotograficzne z najważniejszych cykli artystki: Idéogrammes (od 1991), Grandeur nature (od 2000), Portée des signes, Singnes singuliers (obydwa realizowane od 1999), Genêts (od 2005), Ogródki działkowe (w całości powstający w Polsce, od 2005), Hélianthes (od 2008) oraz najnowszy cykl Vrille. Ekspozycja ma formę instalacji in situ, przygotowanej specjalnie dla przestrzeni Wozowni. Obejmuje wybór prac z prawie wszystkich cykli oraz projekcję slajdów ze zdjęciami dokumentującymi toruńskie działki, które są rozszerzeniem projektu in progress pt. Ogródki działkowe. Motywem łączącym wszystkie prezentowane realizacje jest zmienność natury, cykle życia roślin związane z następowaniem po sobie pór roku. Zawarta w tytule wystawy „druga natura” odnosi się do głęboko odczuwanej więzi łączącej artystkę z przyrodą oraz do sposobu, w jaki przedstawia ona naturę w swoich pracach: nie w sposób bezpośredni, ale przesączoną przez własną wrażliwość. Rośliny pojawiły się w twórczości Mathilde Papapietro bardzo wcześnie, bo w 1992 roku, w książce artystycznej gromadzącej zasuszone rośliny, liście, płatki. Ten zielnik inwentaryzował florę doliny Alyssas – miejsca, z którego artystka pochodzi i gdzie do dzisiaj ma swoją pracownię. To tam rosną żarnowce, trzciny, płatki słoneczników, które pojawiają się także w jej pracach graficznych i instalacjach. Proces dokumentacji życia roślin jest dla artystki drogą dotarcia do piękna. Nie mniej ważny jest tu wątek osobisty, autobiograficzny, ponieważ Mathilde Papapietro czerpie ze wspomnień z dzieciństwa. Jej prace artystyczne powstają także pod dużym wpływem subtelności kultury chińskiej, gdzie ciało i umysł łączą wiedzę z instynktem, by przekroczyć widzialne. Artystka nazywa to „erudycją zmysłów” i stawia za cel swojej sztuki. Mathilde Papapietro w swoim dorobku ma liczne wystawy zbiorowe i indywidualne. W ostatnich latach brała udział w dwóch projektach organizowanych przez Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski: Muzeum bez ścian (czerwiec 2011) oraz Dlaczego wszyscy kochamy przygody? Opowieść o Janie Dziaczkowskim (październik 2012); miała także indywidualne prezentacje w warszawskiej Kordegardzie (2005), gdańskiej Łaźni (2007) i Latającej Galerii (2011). Artystka zajmuje się też działalnością edukacyjną, jest nauczycielem w liceum francuskim w Warszawie" www.wozownia.pl |
Exemplaires (1)
Code-barres | Cote | Support | Localisation | Section | Disponibilité | Sous-section |
---|---|---|---|---|---|---|
200089325 | 709 Z PAP | Livre | Varsovie | Adultes-700-Arts | Disponible |